Editie 2013 - Donderdag 29 augustus 2013 - Pakhuis de Zwijger, Amsterdam

Arm Equens. De taak van dit bedrijf is om betalingsgegevens te verwerken. Helaas blijkt het verdienmodel minder riant dan beoogd, want Equens besloot dit jaar uit een ander vaatje te tappen. Het leek ze een goed idee om je transactiegegevens te verkopen aan winkels – en concurrenten daarvan – waar je iets gekocht hebt. Handig toch? Na massale kritiek is dit plan ”tijdelijk” in de koelkast gezet.

Equens is een van de grootste Europese verwerkers van betalingsverkeer. Ondanks een jaarlijkse 10.4 miljard transacties en 4.4 miljard toonbankbetalingen en geldopnames, is de marge die hierop verdiend wordt voor Equens te klein.

Dus tijd voor een ander plan: het verkopen van pintransactiegegevens. Deze gegevens zouden dan geanonimiseerd worden, waarbij ze niet te herleiden zouden zijn tot een persoon, maar wel tot de wijk waarin die persoon woont.

Kritiek volgde: van privacyorganisaties, banken en de politiek. Ineens vond Equens het geen goed plan meer. Niet omdat de gegevens uiteindelijk toch wel herleidbaar zouden zijn, of omdat het plan op zichzelf slecht is, maar door de maatschappelijke onrust die door het plan ontstond.

Nu gaat Equens in overleg met banken en andere partijen om alsnog draagvlak te creëren. Wordt dus ongetwijfeld vervolgd.

Vind je dat deze genomineerde de publieksprijs moet winnen? Stem dan op Equens!

Reacties zijn gesloten.